yukarı kaydırma oku

YAZI KOPYALAMA ENGELİ

sağtuş engeli

ANA MENÜ

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE EHL-İ KİTAP DIŞINDAKİ İNANÇLAR

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE EHL-İ KİTAP DIŞINDAKİ İNANÇLAR

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE EHL-İ KİTAP DIŞINDAKİ İNANÇLAR
Allah'a En Sevimli Din Hanif Ve Müsamahakâr Dindir

İbn Abbâs'ın naklettiğine göre,
Resûlullah'a (sav), “Allah'ın en çok hoşnut olduğu din hangisidir?” diye sorulmuştu. O, “Kolay olan Hanîflik dinidir.” buyurmuştu.
(HM2107 İbn Hanbel, I, 236)


***

Übey b. Kâ'b'dan nakledildiğine göre, Resûlullah (sav) ona şöyle buyurmuştur: “...Allah katında gerçek din, Yahudilik ya da Hıristiyanlık değil, Hanîflik esasına
dayanan Müslümanlıktır. Kim iyi bir davranışta bulunursa bu yaptığı asla boşa gitmeyecektir...”
(T3793 Tirmizî, Menâkıb, 32)


***

Ömer b. Hattâb bir gün Mecûsîlerden bahsederken, “Onlar hakkında ne yapacağımı bilmiyorum.” dedi. Bunun üzerine (ashâbdan) Abdurrahman b. Avf
dedi ki, “Bu konuda Resûlullah'ın (sav) şöyle buyurduğunu işittiğimi kesinlikle söyleyebilirim: 'Onlara da Ehl-i kitaba uygulanan hükmü uygulayın!' ”
(MU619 Muvatta', Zekât, 24)


***

Ebû Sa'lebe'nin naklettiğine göre, Resûlullah'a (sav) Mecûsîlerin tencereleri hakkında soru sorulmuş, o da, “Yıkayıp temizledikten sonra onlarda yemek pişirin.”
buyurmuştur.
(T1796 Tirmizî, Et'ıme, 7)


*******************

Mekke toplumunun bireyleri, ataları Hz. İbrâhim'in dinine olan sadakat ve bağlılıklarını yitirmiş; onun yerine putlara tapınmayı ve putları için icat ettikleri
çeşitli uygulamaları din edinmişlerdi. Bununla birlikte o toplumda sayıları az da olsa putlara tapınmaktan korunmaya çalışan insanlar vardı. Allah
Resûlü'nün cennetle müjdelediği büyük sahâbî Saîd b. Zeyd'in 1 babası Zeyd b. Amr b. Nufeyl bunlardan biriydi. Allah Resûlü'ne henüz vahiy ve
peygamberlik görevi verilmemişti. Bir gün Hz. Muhammed ile Zeyd, Mekke'nin Beldah vadisinde verilen bir yemeğe katılmışlardı. Tıpkı Hz. Muhammed
(sav) gibi Zeyd de kendisine ikram edilen yiyecekleri yememiş ve Kureyşlilere, “Ben sizin putlarınız adına kestiğiniz hayvanların etinden yemem. Ben ancak
Allah adına kesilenlerden yerim.” diyerek ikramı reddetmişti. Bununla da kalmamış, onlara, “Koyun, Allah'ın yarattığı bir hayvandır. Allah onu yaratmış ve
faydalanması için gökten yağmur yağdırmış, yerden de gıdasını bitirmiştir. Sonra siz bu hayvanı Allah'tan başkası adına kesiyorsunuz!” demişti. 2 Zeyd,
öteden beri Kureyş'in bu tür âdetlerine karşı çıkar ve onları yaptıkları bu müşrikçe davranışları sebebiyle ayıplardı. Müşriklerin kız çocuklarını diri diri
toprağa gömmelerine mani olmaya çalışırdı. 3 Ancak o, Resûl-i Ekrem'in peygamberliği dönemine yetişemeden vefat etmişti. Allah Resûlü, Zeyd'in bu
hakperest tutumu sebebiyle daha sonraki zamanlarda onu hayırla yâd etmiş, “Allah ona mağfiret etsin, o İbrâhim'in dini üzere vefat etti.” 4 buyurmuş ve
kıyamet günü onun tek başına bir ümmet olarak diriltileceğini belirtmişti. 5
İslâmiyet'ten önce Arap yarımadasında Hz. İbrâhim'in dini üzere yaşamaya çalışan insanlar vardı ki bunlara hanîf deniyordu. Putlara tapmaktan yüz çevirip
Allah'ın dinine döndükleri için Hz. İbrâhim ve onun yolundan gidenler, “meyleden, yönelen” anlamına gelen “hanîf” ismiyle adlandırıldılar. 6 Hanîfler,
kitabı ve belirli ibadet şekilleri olan düzenli bir dinin mensupları değillerdi. Daha ziyade toplumdan kendilerini soyutlayarak tevbe ve duaya dayalı bir zühd
hayatı yaşıyor 7 ve Hz. İbrâhim'den kalan sünnet olma, haccetme, cünüplükten arınmak için gusletme, 8 putlar için kurban edilen hayvanların etini
yememe ve şarap içmeme gibi bazı gelenekleri uyguluyorlardı. Genelde okuma yazma bilen, eğitimli, Ehl-i



kitap denilen Yahudi ve Hıristiyan din adamlarıyla iletişimi olan kimselerdi. Ancak Yahudi ya da Hıristiyan değillerdi. 9
Hz. Muhammed'in peygamberliğini ilân etmesinden hemen önceki Mekke toplumunda sayıları son derece az olan hanîflerden birisi de Varaka b. Nevfel idi.
Hz. İbrâhim'in getirdiği tevhid dinini aramaya koyulmuş ve Hıristiyanlığı seçmişti. 10 Kendisi İbrânîce bilir ve İncil'den âyetler yazardı. Allah Resûlü'ne ilk
vahiy geldiğinde, Hz. Hatice (ra) onu Varaka'ya götürmüş ve başından geçenleri ona anlatmıştı. Varaka, Allah Resûlü'ne gelenin vahiy meleği Cibrîl
olduğunu ve tıpkı Hz. Musa'da olduğu gibi ona da peygamberlik görevi verildiğini müjdelemişti. 11
İslâm öncesi dönemde putlara tapınmayı hoş görmeyen, şarap içmekten kaçınan ve Hz. İbrâhim'den kalma esaslara tâbi olmaya çalışanlardan birisi de
Ümeyye b. Ebu's-Salt idi. Vâkıf olduğu kutsal kitaplardan, Araplardan da bir peygamber gönderileceğini okumuş ve yıllarca peygamberliğin kendisine
verileceğini beklemişti. Ancak Resûlullah'a peygamberlik geldikten sonra kıskançlık duygularına kapılmış ve kavminin kendisinden peygamberlik
beklemesi sebebiyle uğradığı hayal kırıklığı onun Müslüman olmasına engel olmuştu. 12 Ümeyye, Kureyş'in yetiştirdiği büyük şairlerden biriydi. Allah
Resûlü, bir defasında onun şiirleri okunduğunda, “Ümeyye'nin şiiri neredeyse Müslüman olmuş.” buyurmuştu. 13
İslâmiyet'in doğuşundan sonra Hanîflik ayrı bir din veya dinî akım olarak varlığını sürdürmemiş ancak özündeki temel ilkeler İslâm dini içerisinde devam
etmiştir. 14 Nitekim “hanîf”kavramı, Kur'ân-ı Kerîm'de Allah'ın razı olduğu gerçek inanç olarak takdim edilir. Âyetlerden bazısında hanîfliğin müşriklikten
tamamen farklı, hatta onun karşıtı tevhid eksenli bir inanç olduğuna işaret edilirken 15 bazısında da bu inancın köklerinden bahsedilerek Hz. İbrâhim'in
dini olduğuna dikkat çekilir. 16 Kur'ân-ı Kerîm açıkça, Hanîfliğin Yahudilik ve Hıristiyanlıktan farklı ve hatta onlardan daha önce olduğunu belirtmektedir:
“Ey Ehl-i kitap! İbrâhim hakkında niçin tartışıyorsunuz? Halbuki Tevrat ve İncil, kesinlikle ondan sonra indirildi. Siz hiç düşünmez misiniz?... İbrâhim, ne Yahudi ne de
Hıristiyan'dı; aksine o, Allah'ı bir tanıyan dosdoğru (hanîf) bir Müslüman'dı; müşriklerden de değildi.” 17
Allah Resûlü de bu kavramı farklı bir dini değil İslâm inanç ve hayat tarzını ifade etmek üzere kullanmıştır. Ashâbdan Abdullah b. Abbâs'ın naklettiğine
göre, Resûl-i Ekrem, “Allah'ın en çok hoşnut olduğu din hangisidir?” sorusuna, “Kolay olan Hanîflik dinidir.” diye cevap vermiştir. 18 Ayrıca,


“Allah katında gerçek din, Yahudilik ya da Hıristiyanlık değil, hanîflik esasına dayanan Müslümanlıktır. Kim iyi bir davranışta bulunursa bu yaptığı asla boşa
gitmeyecektir...” 19 buyurmak suretiyle, Hanîflikten maksadın İslâm olduğunu açıkça beyan etmiştir.
Meşhur muvahhid Zeyd b. Amr'ın anlattığına göre gerçek dini aramak üzere çıktığı seyahatinde Şam'da rastladığı din adamları, ona Hanîfliği tavsiye etmiş,
Hanîfliğin de Hz. İbrâhim'in dini olduğunu ve onun Yahudi veya Hıristiyan olmadığını, sadece bir olan Allah'a kulluk eden bir muvahhid olduğunu ifade
etmişlerdir. 20 Dolayısıyla, Allah Resûlü'nün, “bütün kulların hanîf (tevhid inancını kabule meyilli) olarak yaratıldığını” 21 ve “kendisinin de
müsamahakârlık esasına dayalı Hanîflikle gönderildiğini” 22 ifade etmesi de gösteriyor ki aslında Hanîflik, bütün peygamberlerin tebliğlerinde ortak olan
ilkeler olup İslâm dini de hâlihazırda bu ilkeleri yaşatan yegâne dindir.
Resûlullah'ın yaşadığı dönemde ateşe tapan Mecûsîler ile hayır ve şerrin iki ayrı yaratıcı güç tarafından var edildiği inancına sahip Sâbiîlerin de ayrı birer
dinî grup olarak mevcut oldukları anlaşılmaktadır. Kur'ân-ı Kerîm buna şöyle işaret etmektedir: “Mümin olanlar, Yahudi olanlar, Sâbiîler, Hıristiyanlar,
Mecûsîler ve müşrik olanlara gelince, muhakkak ki Allah, bunlar arasında kıyamet gününde (ayrı ayrı) hükmünü verir. Çünkü Allah her şeyi hakkıyla bilendir.” 23
Diğer din mensuplarıyla birlikte Mecûsîlerden de bahseden bu âyet, dinler ve mensupları hakkında önemli bir hususa açıklık getirmektedir. Âyette,
“müşrikler” diğerlerinden ayrı tutulmuştur. Zira Hıristiyanlar ve Mecûsîler, her ne kadar Allah'tan başka varlıklara ilâhî nitelikler yakıştırmış olsalar da, tek
bir mabuda inandıkları için müşriklerle aynı kategoride değerlendirilmemişlerdir. Dolayısıyla Allah'ı bırakıp çok sayıda varlığa ilâhî nitelik atfeden
müşrikler, Allah'ın birliğini, eşsiz ve ortaksız olduğunu açıkça reddettikleri için ayrı bir kategoride yer almışlardır. 24
Mecûsîlik, milâttan önce beşinci yüzyılda İran'da ortaya çıkan bir dindi. Bu dinin kurucusu olan Zerdüşt, yeri göğü yaratan tek tanrı inancına dayalı bir din
ortaya koymakla beraber, zaman içerisinde çok tanrıcı inanç ve ibadet şekilleri Mecûsîlik içerisinde yaygınlaştı. Nitekim Resûlullah dönemindeki Mecûsîler,
yaratıcı tanrı Ahura Mazda'nın eşi ve çocukları olduğuna, kötülükleri kaderin efendisi ve zamanın kaynağı kabul edilen kötülük tanrısının yarattığına
inanıyorlardı. 25 Müfessir sahâbî İbn Abbâs, “İranlıların peygamberleri vefat edince, İblis onlara Mecûsîliği


kabul ettirdi.” 26 sözüyle onların itikadının Ehl-i kitaptan farklı olduğuna işaret etmiştir. Mecûsîlerin ibadet şekilleri de Ehl-i kitaptan farklılık arz ediyordu.
Ateşi ilâhî saflığın ve temizliğin sembolü olarak kabul eder ve tapınaklarında yakarlardı. Güneş doğarken, öğle vakti güneş tepedeyken ve güneş batarken
çeşitli dualar okuyarak ibadet ederlerdi. 27 Hz. Peygamber'in bu vakitlerde namaz kılmayı yasaklaması, sırf onlara benzememek içindir. 28
Allah Resûlü, peygamberliğinin ilk yıllarından itibaren Mecûsîleri Ehl-i kitaptan ziyade müşriklere yakın olarak görmüş ve siyasî tutumunu ona göre
belirlemiştir. Şöyle ki, dönemin siyasî açıdan güçlü milletlerinden Hıristiyan Rumlar, İranlı Mecûsîlerle savaşmış ve mağlup olmuşlardı. Bu durum
müşrikleri harekete geçirdi ve Allah Resûlü'nü şu sözleriyle tehdit etmeye başladılar: “Gördünüz mü, sizler de kitap ehlisiniz, Hıristiyanlar da! Biz de İranlı
Mecûsîler gibi ümmîyiz. Nasıl ki İranlı kardeşlerimiz, sizin gibi kitap ehli olan Hıristiyanlara galip geldiler; siz de eğer günün birinde bizimle savaşacak
olursanız sizin de sonunuz onlar gibi olacak!” 29 Ancak çok geçmeden müminleri rahatlatan ve onları zaferle müjdeleyen ilâhî beyan gelmiş, 30 bir zaman
sonra tam da Kur'an'da haber verildiği gibi Hıristiyan Rumlar, İranlı Mecûsîlerle tekrar bir savaş yaparak bu kez onları mağlup etmişler ve bu olay
Müslümanları sevindirmişti. 31
Hicretin sekizinci yılında Bahreyn ve Hecer bölgelerinin de İslâm topraklarına katılmasıyla oralarda yaşayan Mecûsîlere nasıl muamele edileceği konusunda
soru işaretleri oluşmuştu. Resûlullah, onlardan da cizye alınması talimatını vererek cizye karşılığında temel hak ve hürriyetlerini koruma altına almıştı. 32
Ayrıca Mecûsîlerin yaşadığı bölgelerin valisine gönderdiği mektupta onların İslâm'a davet edilmesini, şayet bu daveti reddederlerse kendilerinden cizye
alınmasını, ayrıca kadınları ile evlenilmemesini ve kestiklerinin yenmemesini emretmişti. 33 Bu ifadeler gösteriyor ki Mecûsîler, gerek hayvan kesimi,
gerekse evlilik konusunda İslâm dininin esaslarına aykırı davrandıklarından, sosyal ilişkiler açısından Ehl-i kitaptan farklı bir zümre olarak
değerlendirilmiş, ne kestiklerinin yenilmesine ne de kadınlarıyla evlenilmesine müsaade edilmişti. Resûlullah'ın elçisi Alâ' b. el-Hadramî de, mektubu
Mecûsîlerin lideri Münzir b. Savâ'ya götürdüğünde ona şöyle demişti: “Ey Münzir! Sen dünyada gayet akıllı bir adamsın, âhirette küçük düşme! Bu
Mecûsîlik kötü bir dindir, Arap'ın kerem ve ahlâkına uygun değildir. Bu dinin mensupları, kendileriyle


evlenmekten hayâ edilen kimselerle evleniyor, yenilmesi hoş olmayan şeyleri yiyorlar. Dünyadayken âhirette kendilerini yiyecek olan ateşe tapıyorlar. Sen
akıl ve fikir yoksunu biri değilsin, yalan söylemeyen birini tasdik etmemek, ihanet etmeyen birine güvenmemek, verdiği sözden hiç dönmemiş birine itimat
etmemek sana hiç yakışır mı? Bütün bunlar o ümmî Peygamber'in vasıflarıdır. Andolsun ki hiçbir akıl sahibi onun hakkında, 'Ne olurdu emrettiği şu şey
yasaklansa, yasakladığı şu şey de emredilseydi veya ne olurdu biraz daha merhametli olsa ve daha az cezalandırsaydı!' diyemez. Gün gibi aşikârdır ki ondaki
bu vasıflar hem akıl hem de düşünce sahiplerinin idrak ve fikriyatına tamı tamına uygun düşmektedir.” 34
Hz. Peygamber, Mecûsîlere temel hak ve hürriyetlerini tanımakla beraber, gündelik hayatta ve ibadetleri ilgilendiren konularda Müslümanların onlarla
aralarına mesafe koymasını talep etmişti. Zira toplumsal hayattaki sınırların kalkması, onların İslâm'a aykırı inanç ve geleneklerinin Müslümanlar arasında
yaygınlaşması sonucunu doğurabilirdi. Allah Resûlü Mecûsîlere ait av hayvanlarıyla avlanılanların etinden yenilmesini yasaklamış, 35 onların tencerelerinin
kullanılıp kullanılamayacağı sorulunca, “Yıkayıp temizledikten sonra onlarda yemek pişiriniz.” buyurmuştur. 36 Ayrıca saç sakal şekli ve giyim kuşam tarzı
konusunda da Mecûsîlere benzememeyi emretmiştir. 37 Diğer yandan kafirlerin güneş doğarken ve batarken onun için ibadet ettiklerini belirterek, kerahet
vakti olarak anılan bu vakitlerde namaz kılınmasını yasaklamıştır. 38 Mecûsîlerin inanç ve ibadet şekillerine bakıldığında, bu hadiste Hz. Peygamber'in
“kâfir” olarak ifade ettiği kimselerin onlar olduğu anlaşılmaktadır.
Hz. Ömer'in hilâfeti döneminde de Mecûsîlerin dinî ve hukukî konumu tartışma konusu olmuştu. Nitekim Hz. Ömer bir gün Mecûsîlerden bahsederken,
“Onlar hakkında ne yapacağımı bilmiyorum.” demiş bunun üzerine ashâb-ı kirâmdan Abdurrahman b. Avf şu bilgiyi nakletmişti: “Bu konuda Resûlullah'ın
(sav) şöyle buyurduğunu işittiğimi kesinlikle söyleyebilirim: 'Onlara da Ehl-i kitaba uygulanan hükmü uygulayın!' ” 39 Allah Resûlü'nün Mecûsîlerden cizye
aldığı haberi kendisine bildirilince Hz. Ömer valilerine onlardan cizyeyi kabul etmelerini fakat kadınlarıyla evlenmenin meşru olmadığını bildirmişti. 40
Allah Resûlü'nün peygamber olarak gönderildiği dönemde varolan bir diğer dinin mensupları da Sâbiîlerdi. Sâbiîler, Yahudilik içerisinden çıkmış bir fırka
iken zamanla evrenin hayır ve şerre hükmeden iki ayrı ilâhî


varlık tarafından yönetildiğine ve gök cisimlerinin tanrısal özelliklere sahip olduğuna dair Mezopotamya'da yaygın olan inanışı kabullenmişlerdi. 41
Kur'an'da Sâbiîlerden üç ayrı yerde bahsedilmektedir. 42 “Sâbiî” kelimesi, “bir dinden çıkıp, başka bir dine giren,” mânâsına gelmektedir. 43
Araplar, kendi putperest dinlerini terk eden kimselere bu isimle hitap ederlerdi. Resûlullah ve ashâbı hakkında da, kendi dinlerini terk edip başka bir dine
meylettikleri için bu ismi kullanmışlardı. 44 Resûlullah'ın (sav) onlarla karşılaştığı veya iletişime girdiğini gösteren herhangi bir mâlûmata sahip değiliz.
Ancak daha sonraki dönemlerde, yoğun olarak Mezopotamya yani Harran bölgesinde yaşadıkları için Harrânîler diye de bilinen Sâbiîler, İslâm
topraklarında farklı zamanlarda farklı muameleler görmüşlerdir. Kimi zaman Ehl-i kitap, kimi zaman da müşrikler gibi değerlendirilmişlerdir.
Yüce Allah'ın, insanlara kulluk görevlerini hatırlatmak ve varlığın hakikatini kavramada kılavuzluk etmek üzere gönderdiği bütün peygamberler gibi Allah
Resûlü (sav) de, yirmi üç yıllık peygamberlik hayatı boyunca din, dil, ırk ve renk ayrımı gözetmeksizin bütün insanlığa kurtuluşa giden yegâne yolun tevhid
yolu olduğunu göstermiştir. O, peygamberlik görevi gereği, geçmişte birçok peygamberin getirmiş olduğu ilâhî hakikatleri tasdik edip onaylamış, tahrife
uğramış olanları da düzeltip tashih etmiştir. Hangi inanca mensup olursa olsun, ortak insanî değerlere saygı gösterdiği müddetçe her insanı saygıya değer
görmüş, yaşama ve inanma gibi temel hakları güvence altına almıştır. Resûlullah'ın farklı din mensuplarıyla beşerî münasebetleri bütüncül bir nazarla
incelendiğinde görülecektir ki onları her fırsatta tevhide çağırmakla birlikte, kendi inancında kalmak isteyenlere cizye gibi bazı yükümlülükleri yerine
getirmek şartıyla serbestlik tanımış ve dinlerini terk etmeleri konusunda asla bir zorlamada bulunmamıştır. 45


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

EN ÇOK İLGİ GÖRENLER

HADİSLERLE İSLAM ANA MENÜ

HADİSLERLE İSLAM ANA MENÜ HADİSLERLE İSLAM CİLT 1 HADİSLERLE İSLAM CİLT 2 HADİSLERLE İSLAM CİLT 3 HADİSLERLE İSLAM CİLT 4 HA...